Auckland

V následující obrázkové galerii se budu věnovat Aucklandu, s počtem okolo 1,4 milionu obyvatel, největšímu městu na Novém Zélandu. Kdysi po svém založení v roce 1840 se následně stal hlavním městem, kterým byl do roku 1865, kdy jej vystřídal lépe strategičtěji položený Wellington.

Pravda je, že možná koktejl mnou vybraných zajímavostí nemusí lákat každého, na druhou stranu nejsem ale také zcela „obvyklý“ cestovatel a mým cílem je především dostat se odkud jsem vyjel… a pak také, v rámci určitých časových možností, popsat na prvním místě místa, techniku a lidi, spojené nějakým způsobem z naší zemí a její bohatou industriální historií. Když pak zbyde čas, prostor a prostředky, navštívím i taková ty cíle „turisticky obvykle navštěvované“.

Bohužel, tak jako v Austrálii i zde, opět vlivem okolností a opravdu pomalého celního odbavení, budu nucen program enormně zkrátit, což mě samotného velmi mrzí. Už několik dní čekám naprosto zbytečně na uvolnění auta do zdejšího „oběhu“. Takový je ale asi život a vzhledem k tomu že orgán je orgán, budu se s tím muset smířit.

Omlouvám se nakonec i všem, kdo by mi měli za zlé výběr navštívených míst. Třeba právě příště bude namícháno něco z jiného koše, co bude se líbit pro změnu někomu jinému…

328m vysoký Sky Tower, nejvyšší budova na N.Zélandu. Zhora byl nádherný výhled...

328m vysoký Sky Tower, nejvyšší budova na N.Zélandu. Zhora byl nádherný výhled…

Pohled na jednu ze sopek v povzdálí

Pohled na jednu ze sopek v povzdálí

Auckland je poměrně zelené město

Auckland je poměrně zelené město

 

Pohled dolů přes skleněnou podlahu

Pohled dolů přes skleněnou podlahu

 

Most přes Aucklandský záliv

Most přes Aucklandský záliv

 

Tam někde dole na mě čeká Rapidka...

Tam někde dole na mě čeká Rapidka…

 

Vyhlídková plošina

Vyhlídková plošina

 

Pěkný výhled na přístav Auckland

Pěkný výhled na přístav Auckland

 

Mexico už je docela kousek...

Mexico už je docela kousek…

 

Pohled do dna výtahu

Pohled do dna výtahu

 

Kdo chce, může si skočit...

Kdo chce, může si skočit…

 

 

Muzeum letadel v rámci technického muzea MOTAT v Aucklandu.

Muzeum letadel v rámci technického muzea MOTAT v Aucklandu.

Kostel sv Patrika

Kostel sv Patrika

Interier kostelu sv. Patrica

Interier kostelu sv. Patrica

 

DSC_3784

Pěkná vychytávka v historické tramvaji z roku 1938- sedačky jsou mechanicky polohovatelné dle směru momentální jízdy-

 

 

 

Pěkná vychytávka v historické tramvaji z roku 1938- sedačky jsou mechanicky polohovatelné dle směru momentální jízdy...

Pěkná vychytávka v historické tramvaji z roku 1938- sedačky jsou mechanicky polohovatelné dle směru momentální jízdy…

 

Pěkná vychytávka v historické tramvaji z roku 1938- sedačky jsou mechanicky polohovatelné dle směru momentální jízdy...

Pěkná vychytávka v historické tramvaji z roku 1938- sedačky jsou mechanicky polohovatelné dle směru momentální jízdy…

 

Odtahovka v muzeu dopravy

Odtahovka v muzeu dopravy

Pěknej parník, technické muzeum MOTAT, Auckland

Pěknej parník, technické muzeum MOTAT, Auckland

 

 

N-Zeta neboli naše Čezeta, lidově myslím "prase" legendární skútr, montovaný z dílů dodaných z Československa na Novém Zélandu. Dnes si asi moc neuvědomujeme, jakou jsme měli kdysi slavnou motoristickou tradici po celém světě, bohužel komunistickým převratem v naší zemi nejdříve ochromenou a později politickým systémem v této zemi prakticky zcela zahubenou...

N-Zeta neboli naše Čezeta, lidově myslím „prase“ legendární skútr, montovaný z dílů dodaných z Československa na Novém Zélandu. Dnes si asi moc neuvědomujeme, jakou jsme měli kdysi slavnou motoristickou tradici po celém světě, bohužel komunistickým převratem v naší zemi nejdříve ochromenou a později tím samým politickým systémem prakticky zcela zahubenou…

 

DSC_3795

DSC_3796

Tak dopadne každý, komu všemocný stát, zabaví za nějaké porušení zákonů vůz. V muzeu MOTAT je vystavený první postižený...

Tak dopadne každý, komu všemocný stát, zabaví za nějaké porušení zákonů vůz. V muzeu MOTAT je vystavený první postižený…

 

DSC_3797

Naše Jawa přispěla ke zdejší motorizaci zhruba v době kdy pan Honda chodil a pořizoval si její výkresy. Později ale některý z prominentních komunistů v naší zemi prohlásil, že „na motorce do komunismu nepojedeme“ a zrušila se celková podpora vývoje… Ještě že jsme do toho komunismu nějak nedojeli… Bohužel exponát je nešťastně umístěný proti slunci a za sklem.

DSC_3798

DSC_3803

DSC_3805

Kultovní dalo by se říci automobil Trekka, možná nesprávně nazývaný také Škoda Trekka. Asi jediný na Novém Zélandu vyráběný automobil, proto nedělitelná součást místní historie. V 60tých letech se zde montovali vozy Škoda 1000MB. Kvůli vysokému clu, byli dodávány v dílech z Československa. Ing. Velebný, konstruktér vozidla a zároveň dozorující jeho zdejší montáž, si všiml, že na místním trhu chybí nějaký lehký automobil s vyšší průjezdností. Kontaktoval tedy jednoho místního podnikatele, Noela Turnera, kterému se nápad vyrábět takové vozidlo líbil a tak požádal Škodu, aby v té době už důchodce Velebného, ještě jednou na Zéland poslala. Ten zde, spolu s designerem Taylorem, navrhnul karoserii. Podvozek včetně agregátů, dodala Škoda z modelu Octávia. Mezi léty 1965-72 se vyrobilo přes 3000 ks, některé byli i exportovány.

Dobový prospekt k vozidlu Trekka, jeden takový originál už i vlastním...:-)

Dobový prospekt k vozidlu Trekka, jeden takový originál už i vlastním…:-)

 

Pozná někdo jestli náhodou tohle skládací kolo v muzeu dopravy není Československé provenience? Prosím o případný komentář v sekci kontakt...

Pozná někdo jestli náhodou tohle skládací kolo v muzeu dopravy není Československé provenience?
Prosím o případný komentář v sekci kontakt…

 

Pozná někdo jestli náhodou tohle skládací kolo v muzeu dopravy není Československé provenience? Prosím o případný komentář v sekci kontakt...

Pozná někdo jestli náhodou tohle skládací kolo v muzeu dopravy není Československé provenience?
Prosím o případný komentář v sekci kontakt…

DSC_3820 DSC_3824

Historická motorovka, to musel "bejt" rachot...:-)

Historická motorovka, to musel „bejt“ rachot…:-)

 

Tramvaje byli v roce 1956 v celém městě zrušeny, tehdejší vedení radnice se zřejmě domnívalo, že jen překážejí a budoucnost stejně patří autům. Dnes je centrum neustále zacpané, protože MHD v podobě jak jí máme například v Praze tady nemají. V milionovém městě jezdí jen dost nepravidelně autobusy, každý je tedy nucen jezdit vozem...

Tramvaje byli v roce 1956 v celém městě zrušeny, tehdejší vedení radnice se zřejmě domnívalo, že jen překážejí a budoucnost stejně patří autům. Dnes je centrum neustále zacpané, protože MHD v podobě jak jí máme například v Praze tady nemají. V milionovém městě jezdí jen dost nepravidelně autobusy, každý je tedy nucen jezdit vozem…

Dnes jezdí jen jedna historická, cca 2km dlouhá linka pro turisty, mezi technickým a leteckým muzeem, docela škoda v milionovém městě.

Dnes jezdí jen jedna historická, cca 2km dlouhá linka pro turisty, mezi technickým a leteckým muzeem, docela škoda v milionovém městě.

 

Správná naftová mašina pro tahání příměstských vlaků,(jedna vpředu a druhá vzadu) jak se rozjela, byl z toho čoud skoro jako z parního stroje a ostře tak kontrastovala s celkovým okolím z 21stol, včetně vagonů. Prý se však už bude rozjíždět elektrifikace tratí... no jsou to někdy paradoxy...

Správná naftová mašina pro tahání příměstských vlaků,(jedna vpředu a druhá vzadu) jak se rozjela, byl z toho čoud skoro jako z parního stroje a ostře tak kontrastovala s celkovým okolím z 21stol, včetně vagonů. Prý se však už bude rozjíždět elektrifikace tratí… no jsou to někdy paradoxy…

Tramvaje byli v roce 1956 v celém městě zrušeny, tehdejší vedení radnice se zřejmě domnívalo, že jen překážejí a budoucnost stejně patří autům. Dnes je centrum neustále zacpané, protože MHD v podobě jak jí máme například v Praze tady nemají. V milionovém městě jezdí jen dost nepravidelně autobusy, každý je tedy nucen jezdit vozem...

Tramvaje byli v roce 1956 v celém městě zrušeny, tehdejší vedení radnice se zřejmě domnívalo, že jen překážejí a budoucnost stejně patří autům. Dnes je centrum neustále zacpané, protože MHD v podobě jak jí máme například v Praze tady nemají. V milionovém městě jezdí jen dost nepravidelně autobusy, každý je tedy nucen jezdit vozem…

Pěkné kousky... Muzeum dopravy

Pěkné kousky… Muzeum dopravy

 

Státem cejchovaná měřidla pro přesný počet ujetých km nákladních vozidel kvůli předplatnému níže...

Státem cejchovaná měřidla pro přesný počet ujetých km nákladních vozidel kvůli předplatnému níže…

Pěkné kousky... Muzeum dopravy

Pěkné kousky… Muzeum dopravy

Správná naftová mašina pro tahání městských vlaků, jak se rozjela, byl z toho čoud skoro jako z parního stroje a ostře tak kontrastovala s celkovým okolím z 21stol, včetně vagonů

Správná naftová mašina pro tahání městských vlaků, jak se rozjela, byl z toho čoud skoro jako z parního stroje a ostře tak kontrastovala s celkovým okolím z 21stol, včetně vagonů

U nákladních vozů vymyslel místní úřední šiml v rámci naplnění státního rozpočtu poplatek za všechno možné na co si jen vzpomněl, včetně předplaty km které chcete najezdit předem!!! Je hezké jak se vlády jednotlivých států snaží co nejvíce zdražit dopravcům jejich podnikání aby mohli nemajetným občanům přispět na drahé rohlíky, které jsou čím dál dražší kvůli stále se zvyšujícím taxám pro dopravce... U nás se například o 106 dotuje osobní doprava, aby lidé měli levnější jízdné, na úkor stálého zdražování té "závadné čoudící" nákladní(tedy vozící např. ty rohlíky...). Ve finále si spoustu zemědělců samozřejmě za dotace kupovalo úplně něco jiného než zemědělské stroje, dopravci pak provozující nákladní a osobní dopravu dohromady také né vždy jen nové autobusy... Jenže kdyby se celá věc nenechala prostě a jednoduše čistě kapitalistickému systému aby sám trh udělal pořádek a pěkně státně socialisticky neregulovala od lidí kteří v životě nepodnikali a nebo problémům naprosto nerozumí, co by pak vlastně ti lidé resp lidé kteří takový nesmyslný systém uvádějí do praxe a kontrolují dělali že...?

U nákladních vozů vymyslel místní úřední šiml v rámci naplnění státního rozpočtu poplatek za všechno možné na co si jen vzpomněl, včetně předplaty km které chcete najezdit předem!!! Je hezké jak se vlády jednotlivých států snaží co nejvíce zdražit dopravcům jejich podnikání aby mohli nemajetným občanům přispět na drahé rohlíky, které jsou čím dál dražší hlavně kvůli stále se zvyšujícím taxám pro dopravce… U nás se například o 106 dotuje osobní doprava, aby lidé měli levnější jízdné, na úkor stálého zdražování té „závadné čoudící“ nákladní(tedy vozící např. ty rohlíky…). Ve finále si spoustu zemědělců samozřejmě za dotace kupovalo úplně něco jiného než zemědělské stroje, dopravci pak provozující nákladní a osobní dopravu dohromady také né vždy jen nové autobusy… Jenže kdyby se celá věc nechala prostě a jednoduše čistě kapitalistickému systému aby sám trh udělal pořádek a pěkně státně socialisticky neregulovala od lidí kteří v životě nepodnikali a nebo problémům naprosto nerozumí, co by pak vlastně ti lidé resp lidé kteří takový nesmyslný systém uvádějí do praxe a kontrolují dělali že…?

 

Rozdíl mezi cenou benzínu a nafty motoristé užívající levnější palivo doplácejí v poplatku za ujeté km!! Každý km který chcete ujet, si předem předplatíte např. na poště. kde dostanete i příslušnou známku, kterou si nalepíte na přední okno, sloupnete starou a s úsměvem můžete vyrazit třeba na výlet za babičkou...:-). Řešení vskutku geniální a pokrokové... S nadsázkou mi to připomíná krapet některé slepé větvě ve vývoji druhů na zapomenutých místech naší zeměkoule...

Rozdíl mezi cenou benzínu a nafty motoristé užívající levnější palivo doplácejí v poplatku za ujeté km!! Každý km který chcete ujet naftovým vozidlem, si předem předplatíte cenou která je v současnosti 0,58NZD např. na poště a podobně, kde dostanete i příslušnou známku, kterou si nalepíte na přední okno, sloupnete starou a s úsměvem můžete vyrazit třeba na výlet za babičkou…:-), jen bacha abyste nenajeli více km než jste si předplatili, to by byl hned flastr…:-). Řešení vskutku geniální a pokrokové… S nadsázkou mi to připomíná krapet některé slepé větvě ve vývoji druhů na zapomenutých místech naší zeměkoule…tak doufám, že si to přečte i nějaký úředník u nás a „vymyslí“ cosi obdobného…:-((.

 

DSC_3851

Místo aby jednoduše srovnali plus/mínus ceny paliv, např. nějakou daní u nafty, raději zdejší úředníci vyrobili perpetomobiliární systém předprodeje kilometrovného na poštách… Nebudu předjímat co jako „protiopatření“ na tuto nesmyslnost, musí vymýšlet předpokládám majitelé „dieseláků“ aby jim tachometry neukazovali zas tolik ujetých kilometrů… A stát jako kontra nasadí stovky kontrolorů do terénů… Ovšem na TK se třeba nic takového nekontroluje, to je zas jiná organizace… A pak že Kocourkov nemůže být i jinde že…:-))?

 

Historická tramvaj v ulicích Aucklandu

Historická tramvaj v ulicích Aucklandu

Paleta vozů Roll Royce aneb výstava NZ Classic car show.

Paleta vozů Roll Royce aneb výstava NZ Classic car show.

Kde máš motor Morisi..:-)? Klidně by se na něj vešel ještě menší zavazadlový prostor...

Kde máš motor Morisi..:-)? Klidně by se na něj vešel ještě menší zavazadlový prostor…

 

Detail jedné z  mnoha "amerik"

Detail jedné z mnoha „amerik“

 

Toyota

Toyota

 

Morgan

Morgan

 

Sumbeam IMP Sport aneb motory na správné straně vozu... Výstava NZ Classic car show.

Sumbeam IMP Sport aneb motory na správné straně vozu… Výstava NZ Classic car show.

 

Sumbeam IMP Sport aneb motory na správné straně vozu... Výstava NZ Classic car show.

Sumbeam IMP Sport aneb motory na správné straně vozu… Výstava NZ Classic car show.

Něco pro fajnšmekry...:-)

Něco pro fajnšmekry…:-)

 

VW Transporter  aneb motory na správné straně vozu... Výstava NZ Classic car show.

VW Transporter
aneb motory na správné straně vozu… Výstava NZ Classic car show.

 

Závodní Renaulty aneb motory na správné straně vozu... Výstava NZ Classic car show.

Závodní Renaulty
aneb motory na správné straně vozu… Výstava NZ Classic car show.

 

Renault Gordini, absolutní klasika. Vždycky se mi líbí, jak mají pár součástek shodných s naší Avií, díky příbuznému rodokmenu s firmou Saviem a také tvarovou i zadoagregátovou podobnost se Škodou řady 100/110

Renault Gordini, absolutní klasika.
Vždycky se mi líbí, jak mají pár součástek shodných s naší Avií, díky příbuznému rodokmenu s firmou Saviem a také tvarovou i zadoagregátovou podobnost se Škodou řady 100/110

Renault Gordini a spol aneb všichni s motory na správné straně vozu... Výstava NZ Classic car show.

Renault Gordini a spol aneb všichni s motory na správné straně vozu… Výstava NZ Classic car show.

Renault  aneb motory na správné straně vozu... Výstava NZ Classic car show.

Renault Spider
aneb motory na správné straně vozu… Výstava NZ Classic car show.

 

Stáj firmy Buggati. Výstava NZ Classic car show.

Stáj firmy Buggati.
Výstava NZ Classic car show.

 

Mercedes SSK  Výstava NZ Classic car show.

Mercedes SSK
Výstava NZ Classic car show.

 

Než jsem propadnul škodovkám, přesněji tzv. zadohrabům z jejich provenience...:-), abych byl konkrétnější... přesně tento typ a model vozidla jsem vždycky chtěl mít ve své garáži...

Než jsem propadnul škodovkám, přesněji tzv. zadohrabům z jejich provenience…:-), abych byl konkrétnější… přesně tento typ a model vozidla jsem vždycky chtěl mít ve své garáži…

 

Škoda Trekka

Škoda Trekka

 

Originální místní dobové prospekty, které jsem si pořídil...:-)

Originální místní dobové prospekty, které jsem si pořídil…:-)

 

Škoda Trekka

Škoda Trekka

 

Škoda Trekka, něco pro škodováky

Škoda Trekka, něco pro škodováky

 

Škoda Trekka

Škoda Trekka

Škoda Trekka, něco pro škodováky

Škoda Trekka, něco pro škodováky

 

Něco pro škodováky... Škoda Trekka

Něco pro škodováky…
Škoda Trekka

 

Škoda Trekka

Škoda Trekka

 

Škoda Trekka

Škoda Trekka

 

Ferrari aneb motory na správné straně vozu... Výstava NZ Classic car show.

Ferrari aneb motory na správné straně vozu… Výstava NZ Classic car show.

 

Lancia 037 aneb motory na správné straně vozu... Výstava NZ Classic car show.

Lancia 037
aneb motory na správné straně vozu… Výstava NZ Classic car show.

 

Motory na správné straně vozu... aneb výstava NZ Classic car show.

Motory na správné straně vozu… aneb výstava NZ Classic car show.