Auckland
V následující obrázkové galerii se budu věnovat Aucklandu, s počtem okolo 1,4 milionu obyvatel, největšímu městu na Novém Zélandu. Kdysi po svém založení v roce 1840 se následně stal hlavním městem, kterým byl do roku 1865, kdy jej vystřídal lépe strategičtěji položený Wellington.
Pravda je, že možná koktejl mnou vybraných zajímavostí nemusí lákat každého, na druhou stranu nejsem ale také zcela „obvyklý“ cestovatel a mým cílem je především dostat se odkud jsem vyjel… a pak také, v rámci určitých časových možností, popsat na prvním místě místa, techniku a lidi, spojené nějakým způsobem z naší zemí a její bohatou industriální historií. Když pak zbyde čas, prostor a prostředky, navštívím i taková ty cíle „turisticky obvykle navštěvované“.
Bohužel, tak jako v Austrálii i zde, opět vlivem okolností a opravdu pomalého celního odbavení, budu nucen program enormně zkrátit, což mě samotného velmi mrzí. Už několik dní čekám naprosto zbytečně na uvolnění auta do zdejšího „oběhu“. Takový je ale asi život a vzhledem k tomu že orgán je orgán, budu se s tím muset smířit.
Omlouvám se nakonec i všem, kdo by mi měli za zlé výběr navštívených míst. Třeba právě příště bude namícháno něco z jiného koše, co bude se líbit pro změnu někomu jinému…

Pěkná vychytávka v historické tramvaji z roku 1938- sedačky jsou mechanicky polohovatelné dle směru momentální jízdy-

Pěkná vychytávka v historické tramvaji z roku 1938- sedačky jsou mechanicky polohovatelné dle směru momentální jízdy…

Pěkná vychytávka v historické tramvaji z roku 1938- sedačky jsou mechanicky polohovatelné dle směru momentální jízdy…

N-Zeta neboli naše Čezeta, lidově myslím „prase“ legendární skútr, montovaný z dílů dodaných z Československa na Novém Zélandu. Dnes si asi moc neuvědomujeme, jakou jsme měli kdysi slavnou motoristickou tradici po celém světě, bohužel komunistickým převratem v naší zemi nejdříve ochromenou a později tím samým politickým systémem prakticky zcela zahubenou…

Tak dopadne každý, komu všemocný stát, zabaví za nějaké porušení zákonů vůz. V muzeu MOTAT je vystavený první postižený…

Naše Jawa přispěla ke zdejší motorizaci zhruba v době kdy pan Honda chodil a pořizoval si její výkresy. Později ale některý z prominentních komunistů v naší zemi prohlásil, že „na motorce do komunismu nepojedeme“ a zrušila se celková podpora vývoje… Ještě že jsme do toho komunismu nějak nedojeli… Bohužel exponát je nešťastně umístěný proti slunci a za sklem.

Kultovní dalo by se říci automobil Trekka, možná nesprávně nazývaný také Škoda Trekka. Asi jediný na Novém Zélandu vyráběný automobil, proto nedělitelná součást místní historie. V 60tých letech se zde montovali vozy Škoda 1000MB. Kvůli vysokému clu, byli dodávány v dílech z Československa. Ing. Velebný, konstruktér vozidla a zároveň dozorující jeho zdejší montáž, si všiml, že na místním trhu chybí nějaký lehký automobil s vyšší průjezdností. Kontaktoval tedy jednoho místního podnikatele, Noela Turnera, kterému se nápad vyrábět takové vozidlo líbil a tak požádal Škodu, aby v té době už důchodce Velebného, ještě jednou na Zéland poslala. Ten zde, spolu s designerem Taylorem, navrhnul karoserii. Podvozek včetně agregátů, dodala Škoda z modelu Octávia. Mezi léty 1965-72 se vyrobilo přes 3000 ks, některé byli i exportovány.

Pozná někdo jestli náhodou tohle skládací kolo v muzeu dopravy není Československé provenience?
Prosím o případný komentář v sekci kontakt…

Pozná někdo jestli náhodou tohle skládací kolo v muzeu dopravy není Československé provenience?
Prosím o případný komentář v sekci kontakt…

Tramvaje byli v roce 1956 v celém městě zrušeny, tehdejší vedení radnice se zřejmě domnívalo, že jen překážejí a budoucnost stejně patří autům. Dnes je centrum neustále zacpané, protože MHD v podobě jak jí máme například v Praze tady nemají. V milionovém městě jezdí jen dost nepravidelně autobusy, každý je tedy nucen jezdit vozem…

Dnes jezdí jen jedna historická, cca 2km dlouhá linka pro turisty, mezi technickým a leteckým muzeem, docela škoda v milionovém městě.

Správná naftová mašina pro tahání příměstských vlaků,(jedna vpředu a druhá vzadu) jak se rozjela, byl z toho čoud skoro jako z parního stroje a ostře tak kontrastovala s celkovým okolím z 21stol, včetně vagonů. Prý se však už bude rozjíždět elektrifikace tratí… no jsou to někdy paradoxy…

Tramvaje byli v roce 1956 v celém městě zrušeny, tehdejší vedení radnice se zřejmě domnívalo, že jen překážejí a budoucnost stejně patří autům. Dnes je centrum neustále zacpané, protože MHD v podobě jak jí máme například v Praze tady nemají. V milionovém městě jezdí jen dost nepravidelně autobusy, každý je tedy nucen jezdit vozem…

Správná naftová mašina pro tahání městských vlaků, jak se rozjela, byl z toho čoud skoro jako z parního stroje a ostře tak kontrastovala s celkovým okolím z 21stol, včetně vagonů

U nákladních vozů vymyslel místní úřední šiml v rámci naplnění státního rozpočtu poplatek za všechno možné na co si jen vzpomněl, včetně předplaty km které chcete najezdit předem!!! Je hezké jak se vlády jednotlivých států snaží co nejvíce zdražit dopravcům jejich podnikání aby mohli nemajetným občanům přispět na drahé rohlíky, které jsou čím dál dražší hlavně kvůli stále se zvyšujícím taxám pro dopravce… U nás se například o 106 dotuje osobní doprava, aby lidé měli levnější jízdné, na úkor stálého zdražování té „závadné čoudící“ nákladní(tedy vozící např. ty rohlíky…). Ve finále si spoustu zemědělců samozřejmě za dotace kupovalo úplně něco jiného než zemědělské stroje, dopravci pak provozující nákladní a osobní dopravu dohromady také né vždy jen nové autobusy… Jenže kdyby se celá věc nechala prostě a jednoduše čistě kapitalistickému systému aby sám trh udělal pořádek a pěkně státně socialisticky neregulovala od lidí kteří v životě nepodnikali a nebo problémům naprosto nerozumí, co by pak vlastně ti lidé resp lidé kteří takový nesmyslný systém uvádějí do praxe a kontrolují dělali že…?

Rozdíl mezi cenou benzínu a nafty motoristé užívající levnější palivo doplácejí v poplatku za ujeté km!! Každý km který chcete ujet naftovým vozidlem, si předem předplatíte cenou která je v současnosti 0,58NZD např. na poště a podobně, kde dostanete i příslušnou známku, kterou si nalepíte na přední okno, sloupnete starou a s úsměvem můžete vyrazit třeba na výlet za babičkou…:-), jen bacha abyste nenajeli více km než jste si předplatili, to by byl hned flastr…:-). Řešení vskutku geniální a pokrokové… S nadsázkou mi to připomíná krapet některé slepé větvě ve vývoji druhů na zapomenutých místech naší zeměkoule…tak doufám, že si to přečte i nějaký úředník u nás a „vymyslí“ cosi obdobného…:-((.

Místo aby jednoduše srovnali plus/mínus ceny paliv, např. nějakou daní u nafty, raději zdejší úředníci vyrobili perpetomobiliární systém předprodeje kilometrovného na poštách… Nebudu předjímat co jako „protiopatření“ na tuto nesmyslnost, musí vymýšlet předpokládám majitelé „dieseláků“ aby jim tachometry neukazovali zas tolik ujetých kilometrů… A stát jako kontra nasadí stovky kontrolorů do terénů… Ovšem na TK se třeba nic takového nekontroluje, to je zas jiná organizace… A pak že Kocourkov nemůže být i jinde že…:-))?

Renault Gordini, absolutní klasika.
Vždycky se mi líbí, jak mají pár součástek shodných s naší Avií, díky příbuznému rodokmenu s firmou Saviem a také tvarovou i zadoagregátovou podobnost se Škodou řady 100/110

Než jsem propadnul škodovkám, přesněji tzv. zadohrabům z jejich provenience…:-), abych byl konkrétnější… přesně tento typ a model vozidla jsem vždycky chtěl mít ve své garáži…