Škoda 136GL Evropanka

 

Pyreneje

Pyreneje

 

Příběh o Galance, resp. Evropance
Pořídil jsem jí na Slovensku, jel pro ní tenkrát až do Svidníku, což bylo z Prahy asi tak na 5-6 přestupů vlakem a to jsem stejně dojel jen do Bardějova, neboť, jak jsem zjistil, do Svidníku nevedou koleje, i když je to docela normální okresní město…
Vtipné bylo, že někdo ze Slovenska tenkrát auto viděl v inzerci a komentoval to na netu, že je to pěkná 136ka a že kdyby to neměl z Bratislavy tak daleko, určitě by pro ní jel..(…).. Následně se ptal do éteru, že ať se přiznáme, který Pražák mu jí sebral, resp. něco v tom smyslu(ať mě tedy nikdo nebere za slovo, je to dlouho…). pozn. mimochodem dotyčný už se se smíchem přihlásil…-).
Já tam jel asi 11hod vlakem, na místě jsem zjistil, že v Bardějově se koná nějaký sjezd chirurgů z celého SK a všechny pensiony jsou plné, no jo chyba, neudělal jsem rezervaci…
V okamžiku, když už jsem byl naprosto vyřízený a přeměřoval velikost nákupních košíků v místní Bille a Tescu, jako který by byl pro spaní v jejich „garáži“ pohodlnější…:-)), se mě ujala mladá místní dvojice studentů a vzhledem k tomu, že i já ve svém věku studuji momentálně na FFUK historii, našli jsme společnou řeč a slíbili mi kolegiálně, že mě nenechají venku a něco snad ještě najdeme…
Nakonec se podařilo sehnat snad poslední volné místo ve městě a já tak mohl ráno vyhlížet majitele, se kterým jsem se dohodl, že ráno ze Svidníku auto do Bardějova doveze, protože se zde stejně musí udělat nějaké to slovenské ověření původu.
Ráno pán skutečně dorazil, mě se auto líbilo-byla to láska na první pohled…:-) a tak, po vyřízení formalit, mě nejdříve pán slíbil ukázat, kde je tady dukelský průsmyk(fandím Dukle Praha a nikdy jsem tam nebyl…), nakonec řekl, že tam se mnou pojede, takže jsme zajeli k památníku a následně kousek i do Polska(první zahraniční cesta..:-)..), potom ho opět vyložil ve Svidníku a vydal se na zhruba 650km dlouhou cestu domů, kam jsem na další den dorazil, neboť, po totální únavě, přenocoval na nějaké benzínce u Olomouce. Později jsem koukal, že dokonce cesta přes Krakov a Katowice rychlejší…
Auto jelo dobře, žádné klepání a tak, jen se mi nezdála rychlost, když jsem se po nějaké době odvážil, nedostal jsem se na víc než 140km. Bylo mi to divné tak pak doma juknul na karburátor a ejhle, 105kový… Volám starému pánovi a ten do telefonu říká: Já neviem, nerozumím tomu, auto som opravoval po celý čas len v servise a chalani mi povedali, že třeba vymenit karburátor, tam mi tam dali volajaký nový, od tej doby to skoro nič nežere…
Když jsem ho tedy později vyměnil za ten co tam patří a řádně nastavil, ručičková rychlost najednou stoupla o zhruba 35-40km…:-).
Auto bylo v pěkném stavu, málo jeté, sedačky pod potahem jako nové a lak sice klasicky vybledlý ale nepatrná koroze jen na jednom předním blatníku (asi 2cm flíček…), bylo vidět, že po celou dobu skutečně garážované. Tak jsem dlouhou dobu řešil, jak s ním vlastně naložit…
Cíl byl mít auto na víceméně každodenní ježdění v rámci potřeb, když zrovna vyloženě nesněží, což ale v mém případě znamená nejen po městě pro rohlíky ale i 500km sem a tam, každopádně cca v rámci Evropy, takže vlastně „okolo komína“ v porovnání s Rapidem..:-).
Stál jsem hlavně před těžkým rozhodnutím, zda zachovat původní lak a vůbec takové to genum loci a pravidelně ho pracně přelešťovat nebo „to“ vzít prostě z gruntu. Nakonec jsem dospěl k názoru, že kdybych tvořil „leštěnku do vitríny resp. na nějaké srazy, určitě by zvítězila varianta „leštění“, mimochodem každému doporučuji!!!
Já za sebe zvolil tu druhou variantu, tedy celkovou obrodu vozidla, včetně laku.
Tak a teď mě pranýřujte, podejte plamenům na pomyslné hranici nového paliva a nevím co ještě, jsem ochoten nést důsledky svého rozhodnutí na vlastních bedrech.
Nakonec jsem GaLanku, jak jí říkám proto, že je Slovenka a hodilo se to i ve spojitosti s literami GL v názvu, celou chudinku svlékl do naha… abych zjistil, že Sloveny jsou fakt kočky..:-), opravdová rez byla klasicky jen pod předními blatníky, jinak skoro nikde.
Vyměnil jsem proto jen blatníky a ty plechy v rohu pod nimi, jinak skoro nic, prahy jsou originální.
GaLanka dostala opět originální lak 1305 a jako správná nevěsta i závoj…:-), sice má být zlehka šedivý, prozatím ale nemá žádnou patinu, takže působí spíše do hermelínové bílé. Je to speciální koženka na střechy s nano vlákny, každopádně vyrobená dle původní originální exportní předlohy.
Ještě nějaké údaje pro pro zájemce o techniku starých škodovek..:-) :
Výroba: 29.01.1989
Způsob nabytí: Tuzex, Leninova ul. Košice 10.04.1989 (servisní knížka k dispozici).
Karosérie:
po kompletní rozborce, opravě a laku. Co jsem doma měl nebo sehnal dal jsem nové, zbytek i do malých detailů po GO.
Barva:
RAL 1305 (původní odstín), šedivá(hermelínově bílá) koženková střecha.
Motor:
původní, jen rozebraný pro kontrolu a opět složený, nové ventily a kroužky Goetze. Nač měnit věci které skvěle fungují…
Dokonce z něj původně nevzlínal olej a i ty kroužky byli trochu navíc…
Nový chladič Autopal, hadice, expanzní nádržka a pod. Rychloběžný lehký startér alá Felicie. Nerezové svody a podelný, 2 tlumičový výfuk.
Nyní na voze sada „Power Evo 2″, (blok Škoda 742.136 zvětšený na 1518cm3, hlava Felicia „50″, vačková hřídel 278/270, klika Fabia, větší sací ventily(BMW), karburátory Kehlin vč. nově vyrobeného sání a navazujícího hand made kevlarového vzduchového filtru, uvnitř s klasickou vložkou (MB180 Cdi), programovatelné zapalování Ignitech, alternátor 180Ah s volnoběžkou (Superb) a konečně „normálním“ napínákem (hand made). Výkon změřený na brzdě 120PS/155Nm.(ukázalo to na obrazovce i 122PS ale „típli to pro tisk“ na 120 což je ale skoro jedno…). Výkon byl normalizován pro běžné ježdění, proto jsem nehledal maximální hodnoty. Max. rychlost je okolo 200km/h.
Převodovka:
1. (původní) rozebraná, zkontrolovaná, vyměněny synchronizátory, a to jen proto, že jsem měl nové české doma. Nový spojkový váleček.
2. 6° sekvenční převodovka „Evo 2″ s 6°kou 0,73. Stálý převod 3,9.
Střídám je dle potřeby…

Nápravy:
po kompletní GO a pro jistotu klasicky, dle specifikace, zesílené. Celé pozinkované a nabarvené v RAL, žádný komaxit, nové řízení.
Brzdy:
po GO, nové rozvody v mědi, nové kotouče a (původně) vzadu bubny, nová origo brzdová konzole vč. posilovače, brzdového a spojkového válečku.
V současnosti kotoučová sada i na zadní nápravě, ruční brzda ponechána standartní.
Elektro:
původní, kabely od pojistkové skříně dopředu ale nové, neboť v okolí chladiče nejvíce trpí. Pojistková skříňka vyměněná za novou ale s nožovými pojistkami (výrobek Tesla Blatná-pasuje přesně na původní místo, ze Zetoru), doplněná o další modul v kufru pro doplňkové věci. Trochu kontroverzní rozhodnutí ale chtěl jsem zvýšit jistotu na delší cesty, navíc není vidět, což je pro mě alfa a omega, mám rád originalitu, původní čisté linie vozu, nevadí mi ale drobná vylepšení, které jsou skrytá zrakům pozorovatelů.
Baterie umístěná pod úhlem šikmo na mezitlumičové vzpěře aby zůstal prostor na zavazadla.
Ta je podomácku vyrobená nová a je k ní přivařený i držák baterie.
Stěrače delší, nový mechanismus, upravený ale pro „dojezd“ až k těsnící gumě okna (prodloužené malé táhlo).
Nová přední světla, blinkry a zadní lampy made in Czechoslovakia.
Podvozek:
na origo nových pružinách. Byl však příliš vysoký, nové pružiny jsou prostě znát, takže i když nechci nic „túúnit“, zde se tomu neubráním, instaloval jsem tvrdší a nižší(přední 250mm, zadní 300/40 snad nějaký derivát Škoda 130LR), splňují, spolu s tlumiči Protlum od pana Křístka, nároky které od auta očekávám.
Silentbloky nové ale originál, tedy „měkké“, nechci „pást koně na betoně“ ale normálně se svézt.
Stabilizátor 19mm(Svozil).
Interiér, doplňky:
alarm a centrální zamykání (poskytla fa. Jablotron), odskok kufru (Hella), v origo sedačkách vyhřívané integrované dečky v sedačkách(koupeno za směšnou cenu na Bazoši-doufám, že to v Boleslavi nikomu nechybí…:-))..).
Druhý set EVO 2- tzv. „severská varianta“ (ve Finsku a Švédsku si importéři dělali vlastní sedačky s použitím některých komponentů z původních), 3 polohové vyhřívání. V současnosti tato varianta na autě.
Vnější zrcátka Monitor(originál Tuzex, výroba SRN), pravé originálně vyhřívané, vnitřní originál „anglické“ s přepínáním noc/den(u škodovek v CS bylo bez přepínání).
Na pravém A sloupku lampička na čtení map.
Zvenku skrytý parkovací asistent (přece jen jsem ještě začátečník, když jsem tu zeměkouli zatím neobjel celou-viz nálepka na zadním čele…:-) tak abych někde nevooodřel nový lak..). Původně jsem jezdil bez rádia, vůz byl v záběhu a já poslouchal ševelení otočných částí nebo spolujezdkyni…:-). Později instalována „poslední evoluce“ od Tesly Bratislava, model 1902B s kazetovým reverzem…:-), anténa se zesilovačem nalepená na zadním skle, by nerušila vzhled vozu. Nyní moderní rádio SKODA (kvůli digitalizaci byl velmi špatný poslech).
Dobový mechanický teploměr a analogové hodiny „Wiemar“, mám i origo digitální „anglické Skoda“ tak jsem řešil, kterým dám přednost. Nakonec vyhráli klasické soc. autohodiny Prim…:-)
Nová originální stropnice vč. čalounění Cé sloupků.
Doplňkové USB a 12V zásuvky, decentně umístěné, tak aby nerušily vzhled.
Osvětlení schránky
Doplňková odkládací přihrádka pod schránkou.
Mám doma origo LR Metalex rampu se 4mi dobovými světly PAL a dva kusy skořepin, taktéž Metalex, myslím, že ale zůstanou jen jako doplněk garáže, k této vizáži vozu se nehodí, navíc bych se bál, že světla někde štrajchnu…
Přední sklo nové s barevným pruhem.
Hever a klíč na kola složené vpředu za nádobkou ostřikovače, tzv. „skoro“ vše vpředu kvůli rozložení hmotnosti.
Před sedačkou spolujezdce hasící přístroj.
Auto je nadstandardně, tedy v rámci možností, odhlučněno – celá podlaha, podběhy… a je to docela fajn.
Kola:
Zimní: Meteor II, k nim různé barvy pukliček, prozatím kvůli střeše bílé.
Pneu: Continental 175/65-13.
Letní: Indianapolis 5,5×13.
V rezervě Apolla a Metalex a další. Všechna kola tedy původní anglické, případně československé výroby.
Pneu: 185/60-13, případně 195/55-13

 

Kontrola na na heveru v garáži na srbské hranici po příjezdu z provincie Kosovo...

Kontrola na na heveru v garáži na srbské hranici po příjezdu z provincie Kosovo…

Trh v Prištině, Kosovo

Trh v Prištině, Kosovo

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skopje, Makedonia

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toulky bulharským venkovem

Toulky bulharským venkovem

..:-)

..:-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Retro muzeum Varna, něco pro numismatiky – bulharské bankovky z dob socialismu, jako z banky…

Úspěchy rumunského lidu na cestě ke světlé budoucnosti v čele s generálním tajemníkem komunistické strany Rumunska, Nicolaie Caucseskem

Úspěchy rumunského lidu na cestě ke světlé budoucnosti v čele s generálním tajemníkem komunistické strany Rumunska, Nicolaie Caucseskem

 

Pavilón NDR se svým vůdcem, soudruhem Erichem Honeckerem

Pavilón NDR se svým vůdcem, soudruhem Erichem Honeckerem

V přátelském obětí se soudruhem Husákem v socialistickém Retro muzeu ve Varně. Asi nejlepší socialistické muzeum na světě, vřele doporučuji!

V přátelském obětí se soudruhem Husákem v socialistickém Retro muzeu ve Varně.
Asi nejlepší socialistické muzeum na světě, vřele doporučuji!

Retro muzeum Varna

Retro muzeum Varna

Koupání u Varny, oba ve shodném dresu

Koupání u Varny, oba ve shodném dresu

Pokec o škodovce a jejích cestách

Pokec o škodovce a jejích cestách

Nižný Komárník, Slovensko

Nižný Komárník, Slovensko

Sídlo Lichtenštejnů, Vadúz

Sídlo Lichtenštejnů, Vadúz

UEFA ME 2016   CZE-ESP, Toulouse. I sem se Galanka podívala

UEFA ME 2016 CZE-ESP, Toulouse. I sem se Galanka podívala

Barbakan, Krakow

Barbakan, Krakow

Republika Československá

Republika Československá

Největší automobilové muzeum světa, Moulhausy, Francie

Největší automobilové muzeum světa, Moulhausy, Francie

Andorra 2408m.n.m

Andorra 2408m.n.m

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Před garáží..:-)

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sv. Sofia. Sofie,BG

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Most v Avignonu

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pristina, Kosovo

rapid_ndr

 

 

 

 

Škoda Rapid 136 a Škoda 136GL

Výrobce AZNP, závody:  Kvasiny, BAZ (Bratislavské automobilové závody(oba Rapid) a Vrchlabí(136GL)

Roky produkce 1984 – 1990

Místa výroby Československo

Karoserie dvoudveřové kupé, čtyřdveřový sedan

 

Technické údaje:

Délka 4200 mm

Šířka 1610 mm

Výška 1380 mm

Rozvor 2400 mm

Objem zavazadlového prostoru 280 l

Hmotnost 890 kg

Objem nádrže 37 l